fredag 23. mai 2008

6 dager igjen


Da er det seks dager igjen av vår semmester for min del. Etter det blir det jobbing i Statens Kartverk. Skal jobbe da med testmåling med GPS, samt høydegrunnlags måling med nivelemangs utstyr. Satens kartverk er en forvanltings bedrift under Miljøverndeåartemete og får da penger over satsbudsjettet, som da igjen avhenger hvilken regjering som styrer landet. Statens kartverk har sitt hovedkontor på Hønefoss og har hele landet som arbeidsområdet samt har noen prosjekter i andre land(i mere det vi kaller u-land) med å bygge opp et kartverk. Jeg jobber da under geodisi divisjonen som er den divisjon under vekst i kartverket intern. Geodisidivisjonen jobber da genrelt med (klippt fra kartverkets hjemmesider)



"Geodesi er læren om jordens størrelse og form og er en vitenskapelig form for landmåling. Geodesivirksomheten i Statens kartverk skal etablere og vedlikeholde fundamentet for all geografisk informasjon, navigasjon og posisjonsbestemmelse. Dette gjøres ved å måle og føre oversikt over jordens størrelse og form, samt drifte og videreutvikle de nasjonale tjenestene for nøyaktig satellittbasert posisjonsbestemmelse."






Mitt bidrag i sommer blir bla. og "videreutvikle de nasjonale tjenesene for nøyaktig satelittbasert posisjonsbestemmelse" med testmålingen i nord-norge. Dette kan høres avansert ut og er på en måte det men mine arbeidsoppgaver i denne omgang er å samle inn data det i seg selv er ikke avansert, men krever nøyaktighet og arbeidslyst.




Bilder med punkter og andre innteresante ting som møtter meg på veien legges ut her så sant det er mobil eller internett forhold der jeg befinner meg. Følg med.


Nå må det leses!



Forøvrig mye artig lesning på hjemmesidene til kartverket. http://www.statkart.no/



Ingen kommentarer: